Läste precis boken ”Lojalitet på riktigt” av Margareta Boström och Malin Sundström, den var bra. En trea i betyg.
Den fick mig att tänka på vilka verksamheter och företag jag själv är lojal mot, och inte bara vaneköpare hos.
Coop-butiken 250 meter bort handlar jag ofta på, och jag gillar den. Men hade en ny butik slagit upp portarna bredvid så hade jag mycket väl kunnat välja den. Så här har jag i och för sig en beteendemässig lojalitet, men den baserar sig egentligen mest på att jag inte har bättre alternativ.
Jag går omvägar för att undvika en fiskhandlare
Det ligger en liten fiskbod utanför Coop. Den är jag illojal mot. Höga priser och dålig service har gjort att jag undviker den och hellre går 1 km till nästa fiskvagn.
”Min” bilmekaniker Nabbe på Långedrags bilmekaniska är jag lojal mot på riktigt. Tror jag hade fortsatt att lämna in bilen där även om jag bott på andra sidan staden. Varför? Nabbe är helt enkelt trevlig, lätt att ha att göra med, tar inte betalt för smågrejer och är snabb. Gör ett bra jobb helt enkelt.
Och enligt boken är det egentligen det som ska till. Ge kunden rätt upplevelse, så att den blir nöjd. Så kommer lojaliteten. Man behöver inte jobba med kundklubbar och lojalitetsprogram så länge man har förstått vad det är som ens kunder vill ha. (Men det kan å andra sidan vara desto luriga att veta.) Jag frågade några kollegor om vad de var lojala mot för verksamheter.
Detta bankar mina kollegors hjärtan extra hårt för
”McDonalds, köper aldrig hamburgare någon annanstans.”
Emma
”ASICS. Jag har alla mina träningsgrejer och löpskor från dem. Hade kanske kunnat ta på mig ett par Nike, men aldrig ett par Adidas.”
Caroline J
”Apple. Även om jag vet att Samsung kanske har bättre och billigare telefoner så kan jag bara inte ha något annat än Apple.”
Anna
”Tennis. Jag känner mig lojal mot den sporten och tänker inte börja med padel.”
Caroline M
Fredrik bankler
Utbildningsansvarigfredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55 / 0765-424 396