Boktips: Norsk läsfest om hur du bygger kultur och lyckas tillsammans
Ona fyr
av Ingebrigt Steen Jensen
Är det här med med vision, mission, big hairy goals och att leta fram organisationens kärnvärden lika aktuellt nu som det var när boken kom i början av 00-talet. Jag vet inte, det känns som att det där är lite på väg ut, kan det vara så?
Hursomhelst så är den här boken ett fyrverkeri av bra exempel för den som vill läsa om hur man lyckas tillsammans, hur man bygger en ”stamkultur” och hur lyckade företag kommunicerar med kunder och anställda.
Vissa exempel är daterade (i ett har Nokia 70% marknadsandel på mobiltelefoner…), men det gör inget. Historierna om hur människor och organisationer lyckas tillsammans är tidlösa.
Och Ingebrigt Steen Jensen är gammal reklamman, och skriver så att man inte kan sluta läsa. Jag tog ner boken från hyllan för att bläddra igenom den nu innan jag skulle skriva tipset. Och blev sittande på en köksstol medan kaffet svalnade. Uppslukad.
Så. Vill du läsa något som begeistrar dig? Som ger dig idéer och exempel på hur kultur och värderingar kan göra er verksamhet bättre? Som handlar om att bygga något och lyckas tillsammans med andra? Look no further. Läs Ona Fyr. Det ska jag göra.
För tredje gången.
PS. Bonustips om du får upp smaken för böcker av (och om) reklambranschfolk: Reclown av Jan Cederquist.
Fredrik bankler
Utbildningsansvarig
fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55 / 0765-424 396