Boktips: Nyttig hjälp att se sig själv utifrån
I våras läste jag boken I kundens skor av Klas Hallberg och Per Kristensson. Och den rekommenderar jag för dig som vill ha nya perspektiv på hur era produkter eller tjänster uppfattas av kunderna.
Ett av kapitlen handlar om vad som kallas resursintegration.
Ett tråkigt ord, men innehållet är intressant.
Nämligen: Vilka faktorer kan hjälpa era kunder att upp skatta det ni gör i högre grad?
Till exempel:
– Säljer du mat – ge ut en kundtidning med recept. Det gör att folk får mer glädje av maten de köper.
– Säljer du möbler – gör det superenkelt att montera dem.
– Har du en bilprovning – ha ett mysigt väntrum med gott kaffe.
Till exempel.
Vad gör er ”öl” godare?
Och i boken tar man upp exemplet på vad som gör ölen godare.
Blunda och tänk att jag tar upp en öl ur min väska och ställer flaskan på bordet. Hur kan den bli så god som möjligt?
Ok, här kommer mina förlag:
– Den ska vara kall
– Jag gillar att dricka ur glas
– Jag älskar att ha chips till
– Jag vill dricka den i en go miljö. Gärna en bar med rätt belysning.
– Jag vill ha sällskap när jag dricker den
– Bra musik i bakgrunden
Etc.
Du är med på hur jag tänker?
Här på Kunskapsgruppen funderar vi mycket på hur vi kan göra våra utbildningar ännu mer värda för dig som deltar. Men det är inte alltid så lätt att se när man själv är mitt inne i det. Har du tankar kring detta? Maila gärna dem till mig på fredrik@kunskapsgruppen.se
Rekommenderar förresten att köra öl-övningen på nästa personalmöte, den sätter i gång många tankar.
Betyg på boken? Den glider in på en 4/5.
Fredrik bankler
Utbildningsansvarig
fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55 / 0765-424 396