1 februari 2021

Boktips om hur du förändrar dina vanor

Boktips: Atomic Habits av James Clear

Väldigt nyårslöfteskompatibel bok det här.
Den handlar nämligen om hur man kan bli bättre på att ändra sina vanor. Och jag tyckte den var riktigt bra. En fin fyra i betyg.

Uttrycket Atomic Habits betyder, som jag förstår det, att även en liten ändring av en vana eller ett beteende ackumuleras över tid att ge stora resultat.
Ihållighet är alltså viktigt.
Gör du så många situps du kan på 10 minuter en dag och sedan aldrig mer är det inte värt så mycket, men gör du det varje dag i ett år kommer du att få ett sex-pack.
Sparar du 40 kronor varje dag på att inte köpa en lyx-kaffe så kommer du att ha sparat 14 600 på ett år.
Ja, du fattar.

Lättläst och inspirerande
Boken är exemplariskt uppbyggd.
Kapitlen är relativt korta, inleds med en anekdot som relaterar till det kapitlet handlar om, sedan följer ofta en hänvisning till ”en studie som visar” att författarens tes stämmer och sedan ett praktiskt verktyg som hjälper en att göra en förändring i vardagen (jag undrar hur många av de här studierna som låter sig reproduceras med samma resultat, men det är en annan fråga…).
Nu låter jag kanske lite raljerande här, men boken är bra. Den gör det sådana här böcker ska göra; får en att tänka, inspireras och testa.

Och det här med att ändra vanor är ju något som man kan tillämpa både på individuell nivå, så väl som i en organisation.

Min nya vana ska göra mig till supersnabb skribentoch du kan följa hur det går
Själv har jag tänkt att komma igång med vanan att träna aktivt på att börja skriva med touch-metoden på mitt tangentbord.
Det började med att jag hörde på Söndags-Morgan i P4 i höstas.
Morgan berättade att en av de människor han var mest tacksam mot i sitt liv var hans gamla lärarinna i maskinskrivning. Hon hade varit tillräckligt sträng för att han inte hade vågat annat än att lära sig skriva med touch-metoden. Numera kan han ligga i ett mörkt rum och bara låta romanerna forsa fram genom fingrarna, via tangentbordet och in i datorn.
Fick mig att fundera på min egen skrivhastighet. Har ju i alla tider kört pekfingervalsen, och tidigare tyckt att det gått bra.
Men den senaste tiden har känslan av att jag både skriver långsamt och med mycket fel kommit smygande.
Och mycket riktigt. Testade hur snabbt jag skrev här. Då fick jag 30 ord i minuten. Min fru Carro klarade 50. Min vän Nylén 58. Jag kände att det här håller inte.
Så jag testade mig fram och har nu hamnat på den här tränings-sidan där jag har som mål att träna 10 minuter om dagen för att se hur bra jag kan bli fram till sommaren.

Jag körde igång redan i höstas, men kom av mig. Nu ska jag alltså, uppbackad av den här bokens teorier satsa på att hålla igång den här vanan fram till…ska vi säga 15 juni?

Förutom att det ska bli bra att kunna skriva snabbare så måste jag säga att det är roligt att lära sig något nytt igen, detta är lite som att börja med ett nytt instrument. Nog inte fel för en 44-årig hjärna att få lite nya nervbanor upp-plöjda heller.

Så här gör jag för att etablera min nya vana
I boken presenteras ett slags styrkort på hur man ska lyckas implementera vanor. Så här skulle det se ut för min del i det här fallet:

  1. Make It Obvious
    Här gör jag det tydligt för mig själv att jag varje dag efter lunch ska köra 10 minuter touch-träning. Poängen här är att inte göra det för allmänt. ”10 minuter varje dag” blir för lätt att missa.
  2. Make It Attractive
    Hmmm…här skulle jag ju behöva något som gör det hela lite extra trevligt. Har inget sådant just nu faktiskt. Men annars hade det varit typiskt att ”ta dagens enda kopp kaffe efter att du gjort passet”, skulle varit något. Men i och med att jag redan dragit i mig 8 koppar så dags funkar just det dåligt på mig. Får försöka hitta på något annat.
  3. Make It Easy
    När jag började med detta en sväng i höstas så körde jag 20 minuter. Det var lite för mycket för att det skulle bli hållbart. Så att gå ner till 10 minuter är en sak jag gjort för att göra det enklare.
    Annars har jag ju utrustningen lättillgänglig, så jag vet inte om det är så mycket mer att hämta på den fronten.
  4. Make It Satisfying
    Jag kommer nöjt att uppdatera den här sidan med mina framsteg varje dag, det kommer att skänka mig viss tillfredsställelse. Det uppfyller också att ha en habit-tracker, alltså att synliggöra att jag håller i gång min vana. Och om du hånar mig när jag missar eller kommer med glada tillrop när jag håller stilen kommer det också att hjälpa mig.

    SÅ nu får vi se om jag klarar att hålla igång varje vardag till den 15 juni eller inte.

    Här hittar du boken.

    Här hittar du alltså mina framsteg (eller bakslag)

    Själv lånade jag den digitalt via bibliotekets kanontjänst för e-böcker.
Fredrik Bankler

Fredrik Bankler
fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55  /  0765-424 396


En kommentar

  1. Hej Fredrik,

    Väl skrivet om angeläget ämne! Vi följer med spänning utvecklingen.

    Mvh Michael Rangne

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Väntelista Vi informerar dig om denna kursen får lediga platser