Boktips: Up the Organization
Up the Organization som jag blev tipsad om av vår föreläsare Michael Rangne var härlig läsning.
En uppslagsbok i ledarskap skriven av Robert C. Townsend som var chef för Avis i två år på 60-talet.
Den korta sejouren var otroligt lyckad för hans del. Dels fick han Avis att bli lönsamma och lansera sin klassiska slogan ”We try harder”. Dels förvandlade det honom till en ledarskapsguru som jag vill beskriva som en blandning av Jan Carlzon, Petter Stordalen och silverräven Roger Sterling i Mad Men.
Boken är färgad av att den skrevs på tidigt 70-tal. Triggervarning för dig som har svårt för den tidens kvinnosyn (även om jag tror Townsend låg i framkant när det gällde sunda åsikter är de fortfarande inte helt kosher med dagens mått mätt).
Men som tidsdokument är den bra.
Och framförallt – detta är kul och inspirerande och (till 85%) vettig läsning som rimmar precis med det vi lär ut på våra ledarskapsutbildningar idag. Om att det handlar om att om du litar på folk och ger dem frihet så kommer de i regel att göra ett bra jobb, att skapa psykologisk trygghet etc.
Här är tre exempel jag nickade gillande åt.
1. Arbetsbeskrivningar
”Toppen för enkla jobb där personalomsättningen är hög. Typ punchare.
Vansinnigt för jobb där du behöver använda huvudet. Där ändrar sig verkligheten hela tiden och du måste själv kunna göra bedömningen av vad och hur du ska lösa uppgifter utan att behöva titta i en manual.”
2. Befordra internt istället för att rekrytera externt
”Ledningen klagar ofta över att det inte finns några bra påläggskalvar i organisationen och blickar istället utåt för att hitta nya personer som kan anta nyckelroller. Nonsens.
Det har aldrig funnits någon i någon organisation som sett ut att vara 100% redo för större ansvar.
Jag använder 50%-regeln. Hitta någon som lyckats bra och är på hugget. Känns han 50% rätt för jobbet kör på det och du ska se att ett år senare kommer han att ha växt in i rollen. (Inte snack om att Townsend kan tänka sig att det är en kvinna… )
Vill du göra det på fel sätt: Rekrytera in en extern person som är svindyr och som du och resten av personalen kommer att lägga en massa tid på att behöva lära upp. Kommer sprida frustration och ineffektivitet.”
3. Beslut
”Alla beslut bör tas så långt ner i organisationen som möjligt.
Skilj också på två olika slags beslut. De som är dyra att ändra och de som inte är det. Var extra noggrann med de som är dyra. Lägg minimalt med tid på de som inte är det.”
Och så fortsätter det. From A to Z.
Skulle sammanfattningsvis säga att det här är en bok som är kul att läsa, och inte dum att ha stående i bokhyllan som uppslagsverk om man vill ha lite input på hur man kan lösa praktiska göromål som ledare.