Camilla Haspe, 56 år, är en icke-undervisande gymnasielärare sombor utanför Laholm.
Hon har gått Kunskapsgruppens kurs, Att leda andra utan att vara chef.

Varför går en lärare den kursen?
Jag är inte en undervisande lärare, jag är en heltidsmentor för elever med NPF-diagnoser. I mitt arbete ingår det att samarbeta med coacher. Det är tio stycken idag, som fördelas på olika grupper av elever.
Då är du ledare, men kanske inte chef för grupperna?
– Precis. Vår chef är rektor. Jag är mellan rektor och coachgrupp.
Det är en typisk roll man har, när man går kursen Att leda andra utan att vara chef. Vad tyckte du om utbildningen?
– Jag tyckte att den var jätterolig.
Vad var det som var bra?
– Oj, det var så mycket. Många gånger handlar det om att man känner en osäkerhet för något. Men sedan märker man när man diskuterar med andra, eller lyssnar på föreläsare, att man har svaret inom sig. Särskilt som utbildad lärare, är det mycket specialpedagogik som kommer igen i den här kursen.
Hur menar du då?
– Ja, men just om hur man ska lägga fram ett samtal, oavsett om det är coachande, eller med medarbetare, eller om man ska föra fram något negativt som ska förbättras. Man har samma tankar som när man ska göra det mot en elev. Det är korkat att man inte tänker på att göra det mot medarbetare också.
Du gick kursen digitalt. Hur tyckte du att det funkade?
– Det funkade bra. Jag tror att samtalen skulle ha blivit längre, om man hade träffats på riktigt. Men det här funkade bra.

 

Här läser du mer om, och anmäler dig till, kursen Att leda andra utan att vara chef

Väntelista Vi informerar dig om denna kursen får lediga platser