“Jag ska försöka att vara lite mer ödmjuk”

Christian Alehall är konsult inom mark och anläggning och just nu arbetar han som interim-VD för betongföretaget Elite Concrete i Kungälv.
Han gick Kunskapsgruppens utbildning “Lär dig hantera svåra personalfrågor”. Och lärde sig inte bara mer om arbetsrätt och att hantera konfliktfyllda relationer. Han lärde sig även en del om sig själv:
– Jag ska försöka vara mer ödmjuk inför att det alltid finns två sidor av ett mynt. Så innan jag börjar skälla på dig för att du har gjort fel eller att du är dålig så ska jag nog ta reda på lite mer om din verklighet också, säger han. 

De allra flesta som går kursen Lär dig hantera svåra personalfrågor är chefer i någon form. Men inte Christian Alehall. Han är konsult i egen firma inom mark- och anläggningsbranschen. 
– Jag gick den här kursen för att vidga mina vyer. Jag har ingen personal, och jag har inte tänkt att skaffa någon heller. Men just förståelsen kring hur arbetsrätten hänger ihop och vilka lagar det finns, i kombination med att få möta en psykolog som har känsla för det här hur man tar sig fram i ett samtal, det lockade mig.


Vad tyckte du om utbildningen?

– Jag gillade den. Någon har arbetat igenom det. Någon har tänkt till från början till slut. Det var ett pedagogiskt, enkelt och följsamt upplägg på det.
– Första dagen med en jurist som pratar om paragrafer, lagar och regler. Det var ganska lätt att följa med och förstå det, och det fanns också utrymme att ställa frågor. Samma med psykologen dag två. Man hade delat in det i olika block, det var väldigt bra.

Om jag har börjat med att säga ”du är ju helt dum i huvudet” så har jag ju inte skapat ett utrymme heller för att vi ska kunna förstå varandra.

Var det något särskilt du tänkte på efter kursen?

– Frågan ställdes ju sista dagen, ”Vad tar man med sig från kursen?”. Jag skrev ordet ödmjukhet. Du har säkert märkt att jag gillar att prata, och så länge som du inte vet den andra människans historia så får man inte vara för snabb med att döma. Och så tror jag också att man ska vara ödmjuk inför att det alltid finns två sidor av ett mynt. Det är inte säkert att min verklighet är samma som din verklighet. Så innan jag börjar skälla på dig för att du har gjort fel eller att du är dålig så ska jag nog ta reda på lite mer om din verklighet också. För det kan ju vara så att det döljer sig någonting som gör att min verklighet faktiskt får ändra sig.  Men om jag har börjat med att säga ”du är ju helt dum i huvudet” så har jag ju inte skapat ett utrymme heller för att vi ska kunna förstå varandra. Då tar det lång tid att reparera det förtroendet. Så ödmjukhet var det ordet var tog med mig från kursen. 

 

 Läs mer om “Lär dig hantera svåra personalfrågor” här

Väntelista Vi informerar dig om denna kursen får lediga platser