Stefan om kursen Administratör och koordinator
Efter drygt sex år som servicekoordinator på Askalon kände Stefan Lindwall att han ville få inspiration utifrån. När han deltog på kursen för administratörer och koordinatorer i Göteborg blev det två dagar som gav både konkreta verktyg och nya tankar kring arbetet.

”Tvekar man – gå!”
Spindeln i nätet – och behovet av input utifrån
– Jag har lärt mig mycket av kollegor och genom att göra, men efter sex år kände jag att det var nyttigt att få lite input utifrån. Jag tyckte det var väldigt bra dagar, säger Stefan Lindwall.
Han beskriver sin roll som spindeln i nätet. Från kontoret i Hammarö utanför Karlstad förbereder han allt för serviceteamet i Västervik.
– Jag tar in beställningar, lägger upp jobb i tidssystemet, ser till att rapporter skickas till kund och att tider stämmer. Sedan fakturerar jag. Det blir mycket data och telefon, men det är också det som är kul – ingen dag är den andra lik.
Office-delen favorit
Kursen innehöll moment om samarbete, psykologi, Office och kommunikation.
– Alla delar var bra, men Tinas genomgång av Office var den jag framför allt kommer att ta med mig. Snabbkommandon, smartare arbetssätt – det förenklar. Jag har redan börjat kolla tillbaka på anteckningarna.
När ordinarie föreläsaren Mia Törnblom blev sjuk klev Erik Mattsson in.
– Han gjorde det jäkligt bra. Det handlade mycket om hur man bemöter folk och hur folk ser mig. Sånt man kanske inte tänker på i vardagen, men som betyder mycket i möten och diskussioner.
Kursen låg precis innan sommaren, så Stefan hann inte använda allt direkt.
– Jag gick ju nästan på semester direkt efteråt. Nu i höst blir det mer. Jag satt faktiskt häromdagen och gick igenom materialet, och kollegor har också frågat vad kursen innehöll. Vi kanske kör något gemensamt möte framöver.
Hans råd till andra är enkelt:
– Tvekar man – gå! Det ger så mycket. Även om man varit länge i rollen är det alltid bra att få nya perspektiv.
Se hela intervjun med Stefan
ADMINISTRATÖR OCH KOORDINATOR
På kursen Administratör och Koordinator har vi samlat fantastiska föreläsare som tillsammans kommer att ge dig ett smörgåsbord av nyttig kunskap, verktyg för din vardag och personlig utveckling.
Faktarutan
Ålder: 55.
Yrke: Servicekoordinator.
Var jobbar du? Askalon.
Bor? Hammarö utanför Karlstad.
Familjesituation? Tre utflugna barn.
Uppväxt? Först i Umeå och sedan i Karlstad.
Typisk jobblunch? Matlåda med rester från igår.
Dricker helst? Kolsyrat vatten.
Kom med ett boktips! Stormvakt av Kristina Ohlsson. En mysdäckare där huvudpersonen lustigt nog heter August Strindberg.
Vem var din barndomsidol? Jag var sportnörd. Håkan Loob i hockey och Trevor Francis i fotboll.
Tittar på? Inte jättemycket, men ibland en film med frun. Gärna komedi eller myspys, min fru är inte så förtjust i action.
Om du skulle skola om dig? Det har jag redan gjort. Jag jobbade som lagerarbetare och charkuterist i 27 år innan fabriken lades ner. Då bytte jag bana helt.
När var du riktigt lycklig senast? När vårt yngsta barn tog examen på universitetet och fick jobb. Då kände jag: yes, alla tre har lyckats.
En bra låt: Taken on the World med gruppen Gun..
Vilken är den tråkigaste arbetsuppgiften du har? Avstämning mot lön. Det är alltid någon rad som blivit fel och det är väldigt tråkigt att sitta och gå igenom rad för rad, gubbe för gubbe.
Vilket var ditt första jobb? Sommarjobb på en billackeringsfirma när jag var 14. Jag slipade bilar. Ägaren var aldrig nöjd.
Säg något som irriterar dig i vardagen. Hur folk kör bil. En del blinkar inte, andra kör för fort eller för långsamt.
Tåget går 15.09 – när är du på perrongen? Kvart i.
Vad blir det om du ska ha det mysigt en fredagskväll? God mat, vin och lite ost efteråt.
Vem är din mest kända släkting? Jag har ingen känd släkting, men en svärson som är svensk mästare i amerikansk fotboll.
Har du någonsin fått höra att du liknar en kändis? Nej.
Vad irriterar sig dina närmaste mest på hos dig? Att jag är så principfast. Jag kan erkänna att jag har fel, men står ändå kvar.
Vilket av dina personlighetsdrag är du mest stolt över? Att jag är hjälpsam och alltid försöker se till att andra får stöd och trivs.
Vad är det viktigaste du jobbar med just nu? Att förbereda inför en otroligt intensiv servicehöst. Vecka 37–39 är fullbokade och vi hade kunnat anställa hundra personer till.

