Glöm inte ta med den håriga armhålan

I reklambranschen finns uttrycket ”hairy armpit”. Hört talas om det?
Det syftar på strategin att medvetet inkludera en uppenbart usel detalj när du presenterar något för en kund eller chef.


Varför? Jo, det ligger i vår natur att om en har det slutgiltiga ansvaret för ett beslut så vill en också vara med och bestämma. Och istället för att den driften ska gå ut över något bra så kan du medvetet placera in något dåligt i det du presenterar.

Låt mig lista fördelarna med detta:

1. Ökar engagemanget. Folk gillar att hitta fel. Så de kommer att bli mer engagerade och intresserade om de direkt märker något som ser konstigt ut.

2.
 Funkar som avledande manöver. Har du något du vill ha igenom så kan detta funka som en avledande manöver. Den du presenterar för har hittat sin grej och kommer inte vara lika nitisk när det gäller resten.

3. 
Kolla om nån överhuvudtaget bryr sig. Också bra för att kolla om den du presenterar för är intresserad. Säger den inget om ”armhålan” kan du ju utgå från att engagemanget är lågt.
Det kan handla om en budget; Lägg in en hysteriskt märklig post, och låt överordnad ta bort den, få sin ”seger” och nöja sig med resten.

Eller om du ska komma med förslag till hur ni kan förbättra mysfaktorn på kontoret; Släng in nån svindyr divan i mollskinn du vet aldrig kommer gå igenom, så är det den som ryker istället för den nya espresso-maskinen.

Ett exempel att inspireras av
Här har jag gjort en lista som du kan inspireras av. Handlar om ett företags kompetensutveckling under kommande år. Du vet att VD aldrig låter något passera utan att lägga sig i , så här har jag lite listigt placerat in en ”armhåla”. Kan du gissa vilken?

Fredrik bankler

Utbildningsansvarig fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se 031 – 22 24 55  /  0765-424 396

PS. Vill du ha nyhetsbrevet rätt in inboxen varannan fredag? Krita på här.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Väntelista Vi informerar dig om denna kursen får lediga platser