TRE ÖVNINGAR NI KAN GÖRA FÖR ATT STÄRKA ERT KUNDBEMÖTANDE
Jobbar du som ledare i en reception eller på en kundserviceavdelning?
Här kommer tre enkla övningar som passar perfekt att göra nästa gång ni samlar avdelningen för att utveckla er och ert kundbemötande.
ÖVNING 1: KUNDRESAN TILL HELVETET
Istället för att fråga sig hur vi kan göra det så bra som möjligt för våra kunder kan vi vända på steken. Hur hade vi gjort om vi skulle göra det så jävligt som möjligt att vara kund hos oss?
Dela upp er i smågrupper och diskutera kring hur ni kan lägga krokben för, och behandla era kunder och besökare på allra sämsta sätt. Hur gör ni det så svårt som möjligt för dem att tycka om er och använda er
Sedan samlas ni igen och sammanfattar alla förslag. Kanske med post it-lappar på en tidslinje från det att kunden första gången får kontakt med er, tills hen lämnar er.
Sedan är det så klart bara att vända på de här förslagen och göra tvärtom.
Övningen är ett bra och kul sätt att lyfta upp vad som är viktigt och vad man faktiskt gör bra redan i dag.
ÖVNING 2: HUR KAN VI GÖRA ÖLEN GODARE?
Den här övningen handlar om hur ni kan göra så att kunder kan uppskatta era produkter eller tjänster ännu mer.
För att illustrera detta kan du som leder övningen ta med en ljummen burköl och ställa fram. Sedan ber du deltagarna komma med förslag till hur vi kan göra ölen godare.
Om den kyls? Ett fint glas? Lite chips eller jordnötter till? Dämpa belysningen? Ta den sittandes vid en sådan där evighetslång bardisk på Manhattan med lite skön musik i högtalarna?
Sedan är frågan hur ni kan hjälpa era kunder att på samma sätt få ut mer av era produkter eller tjänster.
ÖVNING 3: VEM SKA VI SVARA? VAD SKA VI SVARA?
Samla ihop klagomål, konstiga frågor och andra dilemman och be personalen sätta sig och diskutera hur man tycker man ska bemöta kunden. För vår del som sysslar med kurser kan det handla om:
– Deltagare vill ha med sin nyfödda bebis på utbildningen för att amma
– En chef vill, utan att betala, följa med på kursen för att se så hans anställde hänger med i undervisningen
– En kund som vill vara med inkognito på en onlineutbildning för att höra vilka problem hans medarbetare tog upp
– Deltagare som går hem från kursen för att det är för få deltagare
Detta är en bra övning för att få konkreta exempel som är lätta för alla att förstå och förhålla sig till. På så sätt kan man också skapa en gemensam förståelse för var man ska lägga ribban i kundbemötandet.