
Utbildning
Så hanterar du besvärliga medarbetare
Kursen för dig som är chef och vill få kunskap, förståelse och verktyg för hur du kan hantera besvärliga medarbetare.
10 990 kr + moms
Online: 9 990 kr + moms
Den här kursen är för dig som har medarbetare som är besvärliga
Svårmotiverade. Ögontjänare. Latmaskar. Kverulanter. Pratmakare. Hala ålar. Många chefer har åtminstone en sådan i sin arbetsgrupp, har du?
Den här kursen riktar sig till dig som är chef och vill få kunskap, förståelse och verktyg för hur du kan hantera dina allra mest besvärliga medarbetare. Målet är att du efter avslutad kurs ska ha en tydlig förståelse och plan för hur du tar dig an dessa.
Du kommer att få lära dig hur du via din kommunikation och ditt sätt att leda både kan ändra de här personernas beteende, och deras inflytande på övriga gruppen, och hur du själv ska rusta dig för att inte bli lidande av de besvärligas attityder.
Varmt välkommen att anmäla dig till den här kursen redan idag!
PS. Eftersom vi vet att titeln kan vara känslig så kommer det att stå ”Ledarskapsutveckling” på fakturan.
Ur programmet
- Vanliga typer av besvärlighet
- Ditt ansvar som chef
- Personlighet och beteende – varför fortsätter personer med besvärliga beteenden?
- Så kan du påverka medarbetares beteenden
- De mest effektiva ledarskapsbeteendena för goda relationer med medarbetare
Detta ingår
Kaffe och frukostfralla, lunch och eftermiddagsfika ingår i priset. Du får också dokumentation från kursen.
Under de här två dagarna varvas teori och forskningsbaserad kunskap med praktisk träning, reflektion kring din egen situation och erfarenhetsutbyte med andra deltagare och kursledaren.
Dag 1
Vad menar vi med en besvärlig medarbetare?
- Varför upplever vi någon som besvärlig?
- Vanliga typer av besvärlighet
- Ditt ansvar som chef
Hur kan du förstå besvärlighet?
- Personlighetsdrag och hur de kan främja och försvåra samarbete och prestation
- Personlighet och beteende – varför fortsätter personer med besvärliga beteenden?
- Grundläggande mänskliga behov och besvärlighet
- Sammanhangets betydelse för hur människor agerar
Hur kan du som chef hantera din medarbetares
besvärlighet?
- Förstå och hantera dina egna reaktioner för att agera professionellt
- Person, relation och sammanhang – vad beror på vad?
- Fällor att vara uppmärksam på
- Så kan du påverka medarbetares beteenden
- Konkreta steg för att ta itu med besvärlighet
Ledarskap som främjar prestation, samarbete och utveckling
- De mest effektiva ledarskapsbeteendena för att skapa hög prestation och goda relationer med medarbetare
Framgångsrik kommunikation med besvärliga personer
- Grunderna i effektiv kommunikation och samtalsmetodik
- Empatisk gränssättning – att balansera empati och tydlighet
- Nå fram med din feedback
- Så är du tydlig och kärnfull
- Så hanterar du motstånd och reaktioner
Dag 2
Zooma ut – skapa förutsättningar för goda relationer och prestationer i din arbetsgrupp
- Framgångsfaktorer för högpresterande och välmående team
- Så skapar du förutsättningar för ett gott samarbetsklimat
- Psykologisk trygghet – varför det är en nyckelfaktor i välfungerande team och hur du kan bygga det
- Bristande motivation, missnöje och negativ stämning – analysera, förstå och hitta strategier för att bryta negativa spiraler
- Kommunikation i team – vanliga problem och hur du kan hantera dem
Förstå, förebygg och hantera konflikter i din arbetsgrupp
- Vad är en konflikt?
- De vanligaste typerna av konflikter och varför de uppstår
- Grundläggande konfliktkunskap: Teori och modeller för att förstå konflikter och hur du kan överföra dem till din verklighet
- Risksituationer för konflikter och hur du kan hantera dem
- Vanliga misstag hos chefer/ledare
- Konflikträdsla – förstå och hantera den
- Strategier för att förebygga konflikter
- Metoder för konflikthantering – utöka din verktygslåda och förståelse för vilken metod som passar när
Stärk din förmåga att hantera dina egna reaktioner på besvärliga medarbetare
- Känn igen och förstå dina reaktioner när du möts av andras problem
- Konstruktiva strategier för att hantera osäkerhet, frustration och irritation
- Strategier för att inte bli dränerad och uppslukad av problem med medarbetare
- Sätta gränser gentemot dig själv och andra
Summera dina erfarenheter med konsult och andra deltagare och för din egen skräddarsydda handlingsplan
- Identifiera dina styrkor och utvecklingsområden, få input och feedback från kollegor och gör en plan för att stärka och utveckla dina färdigheter i att hantera besvärlighet
Leds av psykolog som är superduktig pedagog
Kursen leds av psykologen Malin Ander som även sedan flera år tillbaka arbetar som organisationskonsult. Med Malin som utbildare så får du råd, kunskap och verktyg som är hämtade från den senaste psykologiska forskningen. Allt paketerat på ett sätt som gör att det är lätt att ta till sig.
”Innan jag gör något som är viktigt så brukar jag fundera på vem jag vill vara och vad jag vill ge.”
Behöver du boka hotell?
Använd våra rabattkoder!
Behöver du boende rekommenderar vi i första hand något av hotellen vi har ett rabattavtal med: Elite Hotels, Scandic Hotels eller Best Western Plus Time Hotel. De erbjuder rabatt till dig som deltar på våra utbildningar.
- Elite Hotels finns idag i 23 städer. Där får du 15 % rabatt på bästa dagspris om du via telefon eller webb uppger företagskoden 20494015.
- Scandic Hotels ger dig 12 % på sina dagspriser. Uppge koden D000038639 när du bokar via webben, telefon eller mail.
- Nordic Choice ger dig 10 % på sina dagspriser. Uppge koden 60582415 när du bokar via webben, telefon eller mail.
- Best Western Plus Time Hotel hittar du bara i Stockholm. Uppge företagskoden 01837750 när du gör din anmälan via webb, telefon eller mail så får du 18 % rabatt på bästa dagspris.
I andra hand föreslår vi att du kikar på trivago.se, booking.com eller hotels.com. De är samlingssidor där du kan söka dig fram till hotell som ligger nära våra kurslokaler. Tveka inte att höra av dig till oss om du önskar tips på närliggande hotell.
Välkommen att anmäla dig och dina kollegor till utbildningen
Hålltider för dagarna
08:30 | Registrering, kaffe/te smörgås |
09:00 | Kursen startar |
10.20 | Kaffe/te |
12:00 | Lunch |
14.20 | Eftermiddagsfika |
16:00 | Avslutning |
PS. Eftersom vi vet att titeln kan vara känslig så kommer det att stå ”Ledarskapsutveckling” på fakturan.
Utbildningsansvarig
Fredrik bankler
Produktansvarig
fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55 / 0765-424 396