Utbildning
Konsten att hantera besvärliga personer
Lär dig hantera konflikter och besvärliga personer. En inspirerande och lärorik utbildningsdag som gör att du kommer att bemöta andra på ett bättre sätt.
Konflikthantering och effektiv kommunikation
Den här utbildningen riktar sig till alla som emellanåt känner irritation över att kommunikationen med medarbetare, kunder eller samarbetspartners inte fungerar. Kanske är det en särskild person du har svårt att hantera? Eller rent av flera stycken? Den här kursen ger dig verktygen du behöver för att hantera svåra situationer och bemöta utmanande beteenden på arbetsplatsen.
Förmiddagsdelen leds av Magnus Hedberg, som kommer att ge dig praktiska tips på hur du bemöter olika personlighetstyper i pressade situationer. Du kommer att lära dig hur du vänder en missnöjd person till en nöjd kund, hur du får stopp på någon som tar över samtalet, och hur du anpassar ditt sätt att kommunicera för att undvika missförstånd.
På eftermiddagen tar Mia Börjesson över, och fokuserar på hur du kan hantera dina egna känslor och reaktionsmönster i mötet med besvärliga personer. Du får lära dig effektiva metoder för att bemöta härskartekniker, hur du kan undvika att dras in i konflikter, samt hur du kan bryta negativa beteendemönster som exempelvis gnällkulturer på arbetsplatsen.
Genom att gå den här kursen kommer du att bli bättre på att hantera konflikter, öka din förståelse för andra människor och få massor med verktyg, aha-upplevelser och tankeställare.
På kursen får du lära dig:
- Att öka din egen förståelse för andra personlighetstyper och konflikter som uppstår
- Hur du tar kontroll över situationer med frustration, missförstånd och rivalitet
- Lär dig strategier som hjälper dig i mötet med besvärliga individer
- Hur du själv kan bidra till en bättre samarbetskultur på jobbet
- Praktiska exempel på effektiv och smart kommunikation utan missförstånd
Ta med hela arbetsgruppen!
Kom 5 för 4. Ange koden 5for4 i kassan så drar vi rabatten på fakturan.
Program för dagen
Förmiddag
Föreläsare: Magnus Hedberg
EFFEKTIVISERA DIN KOMMUNIKATION MED BESVÄRLIGA MÄNNISKOR
- Vad är det som gör att kommunikationen flyter olika bra med olika personer?
- Kroppsspråk att tänka på när du möter de som inte är som du
- Anpassa din kommunikation utefter de olika personlighetstyperna
- Så tolkar du signalerna som de olika personlighetstyperna sänder ut
PRAKTISKA EXEMPEL PÅ BESVÄRLIGA SITUATIONER OCH PERSONER – AGERA SMART!
- Enkla och effektiva strategier i besvärliga möten
- Behåll gärna din uppfattning men lär dig mer om människors väsenskilda verklighetsuppfattning
- Konsten att spara tid och energi genom att öka din förståelse för andras verklighet
- Bli en mästare på konstruktiv konflikthantering – praktiska exempel
- De flesta baktankar är inte av ondo – lär dig de olika personlighetstypernas knep
ÖKA DIN TOLERANS OCH ACCEPTERA OLIKHETER – FÖR BÄTTRE VÄLMÅENDE
- Så undviker du att påverkas negativt av en besvärlig person
- Så visar du att gränsen är nådd
- Vad händer, fysiskt och psykiskt i din kropp när du blir angripen?
- Konsten att hantera ett verbalt angrepp
- Så undviker du grubbel och nedstämdhet
Eftermiddag
Föreläsare: Mia Börjesson
Så funkar hjärnan
- Hjärnforskningens svar på varför vi människor reagerar som vi gör i olika situationer
- ”Den inre kritikern” och hur den fungerar i mötet mellan människor på jobbet
- Hur kan vi förstå våra känslor och inte vilseledas av dem?
- Stresskonen – vilken nytta kan vi ha av den i mötet med utmanande situationer?
- Självkännedom – en bra utgångspunkt för att skapa inre styrka och klara påfrestningar
- Hur bygger vi inre psykologiska muskler som yrkes-självbild, yrkes-självkänsla och självomsorg?
Människor som vi inte begriper oss på
- Vad gör vi med människor som inte vill eller kan samverka med andra?
- Att ta på den ”professionella rocken” – hur vi möter dem som är särskilt besvärliga
- Hur vi identifierar och bemöter härskartekniker
samtalsverktyg
- Utmanande samtal, svåra samtal och/eller besvärliga samtal – samtalsmetodik
- ”Hjälp-handen” Norskt KBT verktyg för att bemästra svåra situationer
- SVALKA – råd inför möten med besvärliga personer som t.ex. rättshaverister
Sagt av en tidigare deltagare
Man går ju rätt många såna här kurser som chef, och de flesta är mer eller mindre bra, och man får alltid med sig nåt matnyttigt. Men jag HAR faktiskt lärt mig hantera besvärliga människor bättre, och framförallt är den stora vinsten att jag skjuter inte upp svåra samtal. Jag tar tag i surdegen direkt – på sistone har det varit en hel del sådana både privat och på jobbet, och två av mina bästa kompisar har återkopplat hur sjukt bra det är att jag:
a) tagit tjuren vid hornet direkt
b) inte väjer för att fronta en människa i kris
Båda de här sakerna hade jag problem med förut, men känner själv att jag faktiskt inte är rädd för det längre. Självklart är det ju inte så att jag tycker det ÄR kul, man har ju alltid en klump i magen inför ett samtal man vet kan gå lite hur som, men jag gör det ändå – yay me, yay! Mitt främsta försvarsvapen är att försöka äga min del av problemet, att verkligen erkänna ”jag förstår att jag är en del av det här, jag är ledsen för det och hur kan jag kompensera det?” och det avväpnar ofta även motparten så man möts på ett bättre sätt.
Så tack hörni! Sjukt bra och nyttig kurs!
Kurs med två mycket uppskattade föreläsare
MAGNUS HEDBERG
Magnus är för de flesta kanske mest känd som programledare för TV3:s ”Lyxfällan” men har under drygt ett decennium varit en mycket uppskattad och anlitad kursledare och föreläsare. Magnus besitter den unika förmågan att fängsla sina åhörare genom såväl träffsäker humor som ytterst tänkvärd och effektgivande kunskap.
Kursdeltagare och publik som varit på Magnus utbildningar vittnar om enkla och tydliga verktyg som gör nytta direkt. Magnus är idag en av Sveriges mest bokade och eftertraktade föreläsare. Boka din plats så kommer du att förstå varför!
MIA BÖRJESSON
Mia är socionom med vidareutbildning i samtalsmetodik, motivation och krissamtal. Hon har också varit handledare inom psykosocialt arbete i kommunal verksamhet under 20 år.
Mia arbetar numera som professionell coach och utbildare sedan många år tillbaka. Mia är en fantastisk föreläsare som inte lämnar någon oberörd!
”OFTAST BLIR DET JU BESVÄRLIGT MEST FÖR ATT MAN SJÄLV INTE VET VAD MAN SKA GÖRA.”
Maria Wennerstrand arbetar i Forshaga kommuns kontaktcenter. Det betyder en massa möten med medborgare både öga mot öga och via telefon.
– Jag tycker att det är det roligaste som finns att arbeta med människor! Men det kan också vara lite jobbigt ibland, man vet ju aldrig vad som väntar. Men det är också en del av tjusningen, säger Maria som har gått vår kurs Konsten att hantera besvärliga personer.
FÖR DIG SOM VÄLJER DEN LIVESÄNDA KURSEN
Den här kursen går även som ett livesänt tillfälle, det innebär att vi streamar den samtidigt som den går i kurslokal. Du kan ställa frågor via chatten, du gör gruppövningar i breakoutrooms, och du slipper sitta och kallsnacka med folk på lunchen (om du är en sådan som inte gillar det) och du slipper resa och hotell.
För er i klassrummet innebär det att Kunskapsgruppen har en representant på plats som livesänder utbildningen. Denne fungerar som en länk mellan onlinedeltagarna och kursledaren. Inget från kursen spelas in.
Behöver du boka hotell?
Använd våra rabattkoder!
Behöver du boende i samband med kursen så rekommenderar vi i första hand något av de hotell vi har rabattavtal med: ESS Group, Elite Hotels, Scandic Hotels eller Strawberry.
De erbjuder rabatt till dig som deltar på våra utbildningar.
- ESS Group ger dig 15 % rabatt på logibokning i samband med våra kurser. Ange bokningskoden KUNSKAP i fältet Corporate code för att få tillgång till avtalspris när du bokar via deras hemsida.
- Elite Hotels ger dig 15 % rabatt på bästa dagspris om du via telefon eller deras hemsida uppger företagskoden 20494015.
- Scandic Hotels ger dig 12 % på sina dagspriser. Uppge koden D000038639 när du bokar via deras hemsida, telefon eller mejl.
- Ligula Hospitality Group ger dig 12 % på alla hotell. Du bokar enkelt på deras hemsida med bokningskoden BIZ24.
- Strawberry ger dig 10 % på sina dagspriser. Klicka på följande länk för att ta del av rabatten: boka online eller uppge koden 60582415 när du bokar via telefon 0771-666 700 eller mejl till booking@strawberry.se.
I andra hand föreslår vi att du kikar på trivago.se, booking.com eller hotels.com. De är samlingssidor där du kan söka dig fram till hotell som ligger nära våra kurslokaler. Tveka inte att höra av dig till oss om du önskar tips på närliggande hotell.
”Väldigt bra kurs med två jättebra föreläsare. I mitt jobb kommer jag ibland med kontakt med kunder där det blivit fel och då kan det bli arga tonlägen. Men på den här utbildningen fick jag tips och tricks på hur jag kan bemöta sådant. Efter utbildningen har jag också fått en annan tolerans när folk blir arga i telefonen.”
Linda Thelander, Product Assistant, NovaSol
Välkommen att anmäla dig och dina kollegor till utbildningen
Hålltider för dagen
08:30 | Registrering, kaffe/te smörgås |
09:00 | Kursen startar |
10.20 | Kaffe/te |
12:00 | Lunch |
14.20 | Eftermiddagsfika |
16:00 | Avslutning |
KONTAKTA GÄRNA MIG OM DU HAR FRÅGOR!
Kicki Mutic
Kundserviceansvarig
kicki.mutic@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 50