Som läkare är du van vid att arbeta med människor och du har troligen också stött på en mängd av de kommunikativa utmaningar som tenderar att uppstå i relationer mellan människor. Kanske anar du att ditt jobb skulle bli både lättare och roligare om du kunde undvika missförstånd, upprepningar och feltolkningar mellan dig själv, patienter och närstående?
Den här kursen leds av två kommunikationsexperter som kommer att illustrera hur man bäst vinner förtroende och kommunicerar med respekt, empati, tydlighet och lyhördhet med patienter och närstående.
Vi kommer också att fördjupa oss i presentationsteknik och studera tekniker och fallgropar att undvika när man vill nå ut med ett budskap inför en grupp.
På kursen får du bland annat lära dig:
Att tala inför en grupp
Anpassa ditt sätt att kommunicera utifrån patienters och närståendes individuella behov och kommunikativa förmåga
Ge patienter och närstående svåra besked med respekt, empati och lyhördhet
Stärka patientens förmåga att hantera en förändrad livssituation till följd av sjukdom eller funktionsnedsättning
Samråda och stötta patienter och närstående kring frågor om patientens egenvård
se hela programmet
Dag 1
Under ledning av Fredrik Mattsson
GRUNDLÄGGANDE KOMMUNIKATION FÖR LÄKARE
Kommunicera utifrån patienters och närståendes behov och kommunikativa förmåga
Så säkerställer du att du kommunicerar det du önskar
KROPPSSPRÅKETS BETYDELSE
Ansiktsuttryck
Att tala så att andra vill lyssna – två vägar:
– ordval
– beteende
ATT TALA INFÖR EN GRUPP
Hur förbereda sig för det oförutsedda?
Att få andra att lyssna
Så planerar du din presentation
Praktisk övning
Det svåra samtalet
Så ger du patienter och närstående svåra besked med respekt, empati och lyhördhet – en modell
Dag 2
Under ledning av Fredrik Mattsson & Camilla Rönngren
BACKSPEGEL
Reflektioner och samtal om gårdagen
PATIENTBEMÖTANDE I PRAKTIKEN
Försäkra dig om att du ger tydlig information
Aktivt lyssnande
Konsten att anpassa sin kommunikation efter omständigheterna
KOMMUNIKATION MED PATIENTER I OLIKA FASER
Att hantera tystnad
Så hanterar du och bemöter vrede och sorg
Hur hjälpa en patient att hantera sjukdom eller funktionsnedsättning?
Att guida patient och närstående till rätt slutsatser gällande egenvård
CASE – korrekt och tydlig kommunikation
Vi arbetar med flera typfall, där deltagarna får möjlighet att praktiskt öva sin förmåga att kommunicera med patienter och närstående
Bemötande lika viktigt som rätt behandling
Enligt forskning som Karolinska Institutet genomförde 2013 såg man att ett positivt och respektfullt bemötande gjorde att patienten upplevde att det gick fortare att återgå i arbete medan dåligt bemötande gjorde att det upplevdes ta längre tid.
Det visade också att patienten inte skiljer på bemötande och medicinska insatser när hen bedömer sin vård. Forskningen visar alltså att ett dåligt bemötande kan ge en negativ upplevelse trots rätt vård.
Bok på köpet!
Du får boken Talarkokboken skriven av bl.a. Fredrik Mattsson!
Utbildare
FREDRIK MATTSSON
Fredrik är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Han är kursledare i ämnen som bemötande, mötesledning och presentationsteknik. Han utbildar också i svåra samtal och arbetar med personlig talarträning och skrivande. Han är en av författarna till Skrivarkokboken.
Tillsammans med Camilla arbetar han som aktör och arbetar praktiskt med att gestalta och träna kommunikation. Han är journalist, har en fil. kand. i humaniora vid Uppsala universitet och har arbetat som chefredaktör.
CAMILLA RÖNNGREN
Camilla är föreläsare, aktör och utbildare i kommunikation och svåra samtal. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat med examen som ART-instruktör och utbildning i samtalsmetodik.
Camilla utbildar arbetsgrupper i bemötande, kommunikation och svåra samtal. Camilla undervisar också i pedagogiskt ledarskap samt kommunikation på Lundellska skolan i Uppsala.
Bästa kursen i kommunikation jag gått! Och jag har gått flera. Supernöjd!
En bra kurs, jag ska rekommendera den vidare till mina kollegor. Bra och duktiga föreläsare. Jag ger fem stjärnor!
Ladda ner vår kurskatalog!
24 sidor god läsning för dig som arbetar inom vården!
Här hittar du kursinformation och intervjuer med tidigare deltagare och kursledare.
I inte mindre än 10 fall har Socialstyrelsen valt Kunskapsgruppen som långsiktig leverantör av SK-kurser.
Detta innebär att vi expanderar vårt utbud för ST-läkare kraftigt under 2023 och framåt.
Behöver du boende rekommenderar vi i första hand något av hotellen vi har ett rabattavtal med: Elite Hotels, Scandic Hotels eller Best Western Plus Time Hotel. De erbjuder rabatt till dig som deltar på våra utbildningar.
Elite Hotels finns idag i 23 städer. Där får du 15 % rabatt på bästa dagspris om du via telefon eller webb uppger företagskoden 20494015.
Scandic Hotels ger dig 12 % på sina dagspriser. Uppge koden D000038639när du bokar via webben, telefon eller mail.
Nordic Choice ger dig 10 % på sina dagspriser. Uppge koden 60582415 när du bokar via webben, telefon eller mail.
Best Western Plus Time Hotel hittar du bara i Stockholm. Uppge företagskoden 01837750 när du gör din anmälan via webb, telefon eller mail så får du 18 % rabatt på bästa dagspris.
I andra hand föreslår vi att du kikar på trivago.se, booking.com eller hotels.com. De är samlingssidor där du kan söka dig fram till hotell som ligger nära våra kurslokaler. Tveka inte att höra av dig till oss om du önskar tips på närliggande hotell.