
Utbildning
Ledarskap i förändring
Teoretisk och praktisk tvådagarskurs som lär chefer att leda i förändring.
11 990 kr + moms
Till anmälanFå verktygen som gör dig till en tryggare ledare i förändringstider
Kravet på förändring kan både komma utifrån genom nya lagar eller spelregler för en viss bransch, men också inifrån då en styrelse har beslutat om nya marknader, fokusområden och arbetssätt.
Den här utbildningen fokuserar på dig. Du som chef spelar en central roll och har ett stort ansvar när det kommer till att genomföra små och stora förändringar inom din organisation, och att leda dina medarbetare genom densamma. Då är det viktigt att du har de verktyg som behövs för att minimera internt motstånd som du garanterat kommer att stöta på. De verktygen får du här!
Upplägg och genomförande
Utbildningen inleds med en kort introduktion som förklarar varför det är så viktigt att kunna leda förändringar och presenterar
några exempel på framgångsrika organisationsförändringar.
Därefter går vi igenom de fem mest utmanande områdena som följer med att leda förändringar.
- Motstånd från personalen
- Brist på resurser
- Dåligt genomförande
- Djupt rotade vanor och rutiner
- Produktivitetsförlust under övergångsperioder
Utbildningen fokuserar på dessa fem utmaningar och vi utforskar varje utmaning noggrant för att ge dig en förståelse för varför den uppstår och hur du framgångsrikt hanterar den.
undervisningsmetod
Utbildningen varvar teori med praktisk träning. På så sätt kan deltagarna använda de nya kunskaperna direkt i sina egna verksamheter.
Vi kombinerar utbildarens föreläsningar med feedback, diskussioner och reflektioner. Deltagarna arbetar aktivt med realistiska scenarier, situationer och fall genom problemlösningsworkshops. Utbildaren introducerar verktyg, metoder och teorier som är relevanta för problemet i fråga.
Program för dagarna
Dag 1
Introduktion till – Att leda i förändring
- Vad är förändring och vad gör det med ledarskapet?
- Vikten av att du själv ”äger” förändringen som ledare. Hur hantera om du inte känner ”ägandeskap” som ledare?
- Källor som utlöser behov av förändring (inre och yttre faktorer)
- Angreppsätt: Process vs projektform
Arbete i förändring: Att bryta djupt rotade vanor och rutiner
- Hur kan vi hantera våra egna vanor som ledare?
- Hur kan vi utmana och driva förändring som skapar nya vanor och rutiner?
- Hur kan vi använda mätmetoder som nyckeltal (KPI), undersökningar/frågeformulär för anställda/kunder och kundfeedbackverktyg?
Förändring på arbetsplatsen: Hantera motstånd och skapa en positiv förändringskultur
- Väsentligheten av effektiv kommunikation och främjande av samarbete mellan intressenter
- Utveckling av strategier för att övervinna och hantera motstånd från anställda
- Förståelse för hur man bedömer framsteg och mäter resultat längs vägen
- Införande av kontrollpunkter för stegvisa förändringar samtidigt som man bibehåller momentum över tiden
- Hur identifiera viktiga faktorer för att förändra befintlig kultur och arbetssätt inom en organisation vid stora förändringsprojekt?
- Hur skapa en miljö där medarbetare känner sig trygga att utrycka oro, diskutera möjliga lösningar och ta ansvar för förändringsprocessen?
Dag 2
Arbete i förändring vid resursbrist – hur du som ledare kan hantera det effektivt
- Hur förbereda effektivt förändringsarbete och resursallokering?
- Hur du undersöker och förstår hinder för framgångsrikt genomförande på grund av brist på tillgängliga resurser
- Hur skapa strategisk planering av åtgärder för att förebygga negativ resursbrist
- Hur du bemöter invändningar på grund av resursbrist
Arbeta i förändring: Förberedelse och förbättringar
- Förberedelse inför förändringen
- Skapande av en implementeringsplan
- Säkerställande av utförande och resultat
- Hantering av förändringar och anpassningar
- Skapandet av uthållighet och motivation
Att förbereda och hantera förlust av produktivitet under övergångsperioden
- Identifiera potentiell påverkan på produktivitet
- Bestäm KPI:er
- Följ upp prestationsnivåer
- Inför förfaranden för positiv förstärkning
Kursledare
Malin är utbildad civilingenjör och diplomerad coach. Hon har lång erfarenhet inom projektledning och chef/ledarskap och arbetar som konsult samt utbildare inom dessa områden. Malin arbetar även som professionell coach för personlig utveckling, såväl privat som i arbetslivet. Med sin praktiska erfarenhet tillsammans med sitt coachande förhållningssätt bidrar Malin till ett lyhört, tryggt och situationsanpassat lärande.
Malin är kursledare i Stockholm.
Peter Davidson, partner på Peter & Partner Utbildning har över 30 års erfarenhet av ledarskap i förändring. Peter har de senaste 15 åren utvecklat människor i Ledarskap och Projektledning och är en mycket uppskattad utbildare.
Under sina 30 yrkesverksamma år i ledande befattningar som VD, regionchef, affärsansvarig, projektledare har Peter byggt upp ett gediget kunnande om ledarskap i allmänhet och förändringsarbete i synnerhet. Genom åren har Peter framgångsrikt utvecklat och lett sina team genom olika förändringsresor.
Peter är kursledare i Göteborg.
Välkommen att anmäla dig och dina kollegor till utbildningen
Hålltider för dagarna
08:30 | Registrering |
09:00 | Kursen startar |
10.20 | Paus |
12:00 | Lunch |
14.20 | Paus |
16:00 | Avslutning |
KONTAKTA GÄRNA MIG OM DU HAR FRÅGOR!
Kicki Mutic
Kundserviceansvarig
kicki.mutic@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 50