
Utbildning
Lär dig hantera svåra personalfrågor
Kursen som lär dig hur du bör agera i svåra samtal med personal och vad du som arbetsgivare får och inte får göra utifrån arbetsrätten.
10 990 kr + moms
Till anmälanDen här utbildningen lär dig som ledare att hantera de svåra samtalen som uppstår i vardagen. Vi kommer att fördjupa oss i mjuka värden i ledarskapet, men också lära oss mer om arbetsrätt och hur du som ledare kan försäkra dig om att alltid agera korrekt.
För att kunna agera korrekt i alla situationer krävs viss fingertoppskänsla. Den här kursen lär dig att anpassa din kommunikation så att du inte går för hårt eller för mjukt åt dina medarbetare. Du lär dig att hantera de svåra samtalen samtidigt som du får bättre kunskap om vad lagen säger i de fall du hamnar i besvärliga situationer med en medarbetare.
På kursen får du bland annat lära dig:
- De arbetsrättsliga lagarna så att du kan undvika de onödiga kostnaderna
- Att dokumentera misskötsel korrekt och säkra att du har lagen i ryggen
- Att kommunicera och informera icke-berörda medarbetare korrekt och effektivt
- Att hantera olika typer av svåra samtal – misskötsel, uppsägning, lönesamtal, rehabilitering, omplacering, låg arbetsmoral, alkohol och drogrelaterade problem, och konflikter på arbetsplatsen

Kursprogram
Dag 1
FRÅN INTERVJU TILL ANSTÄLLNING
- Vad bör du fråga om, och vad får du absolut inte fråga om?
- Så formulerar du de känsliga frågorna på ett korrekt sätt
- Avtalet – gör rätt från början så att du slipper kostsamma misstag – så gör du!
ARBETSGIVARENS ROLL VID SJUKSKRIVNING OCH REHABILITERING
- Chefens ansvar när den anställde är sjuk
- Hur fungerar den anställdes förstärkta skydd vid sjukdom?
- Arbetsanpassning och rehabilitering vid drogproblem
- Din roll i kontakten med försäkringskassa och läkare
- Arbetsgivarens roll i rehabiliteringsprocessen?
VAD SÄGER LAGEN OM MISSKÖTSEL?
- Bemöt upprepade sena ankomster korrekt
- Anställd som begår ett brott – vad gör du?
- När har du rätt till laglig hjälp?
- Hur många gånger behöver du varna en medarbetare innan uppsägning/omplacering är ett alternativ?
- Anställningsskydd vid drogproblem
- Så dokumenterar du händelseförloppen
DISKRIMINERING, MOBBING OCH TRAKASSERIER
- Diskrimineringslagstiftningen i korthet
- Mobbing, diskriminering och trakasserier – håll isär begreppen och skydda de anställda
NÄR ALTERNATIVEN TAR SLUT – UPPSÄGNING OCH AVSKED
- Skillnaden mellan uppsägning och avsked?
- Uppsägning av personliga skäl – hur funkar det?
- Uppsägning på grund av arbetsbrist – hur funkar det?
- Vad är fingerad arbetsbrist?
- När tillämpa omplaceringar?
- Vilka tidsfrister gäller för de olika alternativen?
- Förtur till återanställning – vad gäller?
VAD GÖR DU OM EN TIDIGARE ANSTÄLLD STÄMMER FÖRETAGET?
- Vad gör du om den anställde vänder sig till facket?
- Hur förhålla sig till stämning mot företaget?
- Viktig dokumentation för att kunna hantera en arbetsrättslig process
Dag 2
KONSTEN ATT HANTERA DET SVÅRA SAMTALET
- Vad är ett svårt samtal?
- Bli medveten om hur du agerar och reagerar under ett svårt samtal
- Vikten av att visa förståelse för dina medarbetare
- Vad bör du tänka på inför ett svårt samtal?
- Så förbereder du dig på bästa sätt – checklista
OLIKA TYPER AV SVÅRA SAMTAL
- Prestation – vad säger du till en anställd som inte presterar som förväntat?
- Alkohol och droger – så tar du upp problemen
- Sjukfrånvaro – vad gör du när den blir orimligt hög?
- Samarbetssvårigheter – så tar du upp det med berörda parter
- Misskötsel, sen ankomst och bristande arbetsmoral – vad göra?
- Lönesamtal – så bemöter du orimliga krav
- Omplacering och avsked – verktygen som hjälper dig att agera korrekt inför det allra svåraste i chefsrollen
SÅ HÅLLER DU RESTEN AV PERSONALGRUPPEN INFORMERAD
- Vad angår vem? Så håller du övriga medarbetare lagom informerade
- Att vara rak och tydlig men samtidigt lyhörd
- Vikten av att ge utrymme till personalen och deras reaktioner i svåra situationer
- Att förhindra oro i gruppen och skapa trygghet när det blåser
KONFLIKTER PÅ ARBETSPLATSEN
- Oenighet och konflikt – lär dig att särskilja begreppen och ingrip vid rätt tillfälle
- Konsten att medla mellan två parter
- Mobbing på arbetsplatsen – så förhåller du dig/ingriper korrekt
- Slå ner på skvaller och ryktesspridning innan det är för sent
- Sätt ner foten – utan att trampa folk på tårna
Utbildare
Georg Frick
Georg är specialist på praktisk arbetsrätt, arbetsgivarkonsult och författare med examen från Lunds Universitet. Han har lång erfarenhet som förhandlare, rådgivare och arbetsgivarkonsult. Georg driver två företag; Frick HRconsulting AB och Frick Publishing AB. Georg är kursledare under dag 1.
Malin Ander
Malin är legitimerad psykolog, doktor i medicinsk vetenskap och organisationskonsult. I sitt arbete hjälper hon individer, arbetsgrupper och ledare att utvecklas och nå sina mål på effektiva och hållbara sätt utifrån ett beteendepsykologiskt perspektiv. Malin är kursledare under dag 2 i Stockholm.
Emelie Allansson
Emelie är legitimerad psykolog och organisationskonsult. I sin vardag hjälper hon medarbetare och ledare att utvecklas för att nå sina mål på ett effektivt sätt. Hon har mångårig erfarenhet av arbetsgruppsutveckling och har en stor passion för frågor som rör teamledarskap. Emelie är kursledare under dag 2 i Göteborg och på online-tillfället.

Sagt om kursen
Engagerade och duktiga föreläsare, fokus på praktisk hantering av frågorna vilket gör att kursen verkligen går att tillämpa.
Otroligt inspirerande och lättsam trots det tunga ämnet
Boende
Behöver du boka hotell?
Använd våra rabattkoder!
Behöver du boende rekommenderar vi i första hand något av hotellen vi har ett rabattavtal med: Elite Hotels, Scandic Hotels eller Time Hotel. De erbjuder rabatt till dig som deltar på våra utbildningar.
- Elite Hotels finns idag i 23 städer. Där får du 15 % rabatt på bästa dagspris om du via telefon eller webb uppger företagskoden 20494015.
- Scandic Hotels ger dig 12 % på sina dagspriser. Uppge koden D000038639 när du bokar via webben, telefon eller mail.
- Time Hotel hittar du bara i Stockholm. Det ligger nära konferensanläggningen Bryggarsalen där vi har många utbildningar. Uppge företagskoden 01675260, när du gör din anmälan via webb, telefon eller mail så får du även här 15 % rabatt på bästa dagspris.
I andra hand föreslår vi att du kikar på trivago.se, booking.com eller hotels.com. De är samlingssidor där du kan söka dig fram till hotell som ligger nära våra kurslokaler. Tveka inte att höra av dig till oss om du önskar tips på närliggande hotell.
OBS! Glöm inte att dubbelkolla med oss om kursen blir av innan du bokar ditt boende.
Välkommen att anmäla dig och dina kollegor till utbildningen
Hålltider båda dagarna
08:30 | Registrering, kaffe/te smörgås |
09:00 | Kursen startar |
10.20 | Kaffe/te |
12:00 | Lunch |
14.20 | Eftermiddagsfika |
16:00 | Avslutning |
KONTAKTA GÄRNA MIG OM DU HAR FRÅGOR!
John Andersson
Utbildningsansvarig
john.andersson@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 51 / 0765-424 390