Utbildning
Lär dig hantera svåra personalfrågor
Kursen som lär dig hur du hanterar svåra personalfrågor med hjälp av ledarskap – eller juridik.
Vissa konflikter kan du lösa mellanmänskligt, andra måste du hantera juridiskt
Som ledare stöter du på konflikter. De allra flesta kan du lösa på ett mellanmänskligt plan genom ditt ledarskap och förmågan att kommunicera.
Men ibland går det så långt att uppsägning eller avsked är rätta vägen att gå. På den här utbildningen får du lära dig var den gränsen går och hur du gör i respektive fall.
Dag 1 – Hur du hanterar det juridiska
Svåra personalfrågor kan komma i många skepnader. Det kan handla om allt från personer som inte kommer i tid eller gör sitt jobb till att de kommer drogpåverkade eller slåss på arbetstid. Här finns en mängd frågeställningar som de flesta chefer inte har klara svar på då de ofta hamnar i en gråzon. Men kursledaren Georg Frick kommer att hjälpa dig att förstå vilka alternativ du har i olika fall.
Dag 2 – Hur du hanterar det mellanmänskliga
Som chef är det också en utmaning att hantera de här frågorna. Det är den tuffaste delen av ett ledarskap. Därför kommer du både att få lära dig hur du förbereder och genomför svåra samtal. Men också hur du kan stärka dig mentalt inför de här ofta krävande mötena. Många deltagare upplever att kursen ger dem styrka och motivation att ta tag i de här problemen som de ofta skjutit framför sig.
Missa inte möjligheten att stärka dig själv i de här tuffa situationerna.
Anmäl dig redan idag!
På kursen får du bland annat lära dig:
- Vilka krav du har rätt att ställa på medarbetarna
- Hur mycket verksamheten måste anpassa sig när någon är sjuk, gammal eller trött
- Att dokumentera misskötsel korrekt och säkra att du har lagen i ryggen
- Att hantera olika typer av svåra samtal – misskötsel, uppsägning, lönesamtal, rehabilitering, omplacering, låg arbetsmoral, alkohol och drogrelaterade problem och konflikter på arbetsplatsen
- Hur du kan styrka dig själv inför jobbiga situationer
Programmet för dagarna
Dag 1
på väg att anställa
- Vad bör du fråga fråga om, och vad får du absolut inte fråga?
- Så formulerar du de känsliga frågorna på ett korrekt sätt
- Avtalet – gör rätt från början så att du slipper kostsamma misstag – så gör du!
välj rätt anställningsform
- Provanställning
- Tillsvidareanställning
- Anställning för viss tid
arbetsskyldighet
- Grundkrav i anställningen
- Utföra arbete
- Följa ordningsregler
- Följa arbetsmiljöregler
- Samarbeta
- Att vara lojal
Om arbetstagaren missköter sitt arbete
- Arbetsrättlig avvikelse
- Vad är misskötsel
- Omplaceringsskyldighet
- Hur många gånger behöver du tilldela LAS varning innan uppsägning är ett alternativ?
- Om misskötsel beror på sjukdom
- Förstärkt anställningsskydd och arbetsanpassning
- Anställd som begår ett brott – vad gör du?
upphörande av anställning
- Skillnaden mellan uppsägning och avsked?
- Uppsägning av personliga skäl – hur funkar det?
- Uppsägning på grund av arbetsbrist – hur funkar det?
- Vad är fingerad arbetsbrist?
- När tillämpa omplaceringar?
- Vilka tidsfrister gäller för de olika alternativen?
- Förtur till återanställning – vad gäller?
- Vad gör du om den anställde vänder sig till facket?
- Förhålla sig till stämning mot företaget
arbetsmiljölagen i korthet
- Tillfredsställande arbetsmiljö – vad är det?
- Vad innebär arbetsgivarens ansvar vad gäller att anpassa arbetsmiljön till arbetstagaren?
- Arbetsmiljöansvar och straffansvar
- Kränkande särbehandling
diskrimineringslagen i korthet
- Vad är diskriminering?
- Diskrimineringsgrunder
- Skyddade grupper
Dag 2
KONSTEN ATT HANTERA DET SVÅRA SAMTALET
- Vad är ett svårt samtal?
- Bli medveten om hur du agerar och reagerar under ett svårt samtal
- Vikten av att visa förståelse för dina medarbetare
- Vad bör du tänka på inför ett svårt samtal?
- Så förbereder du dig på bästa sätt – checklista
OLIKA TYPER AV SVÅRA SAMTAL
- Prestation – vad säger du till en anställd som inte presterar som förväntat?
- Alkohol och droger – så tar du upp problemen
- Sjukfrånvaro – vad gör du när den blir orimligt hög?
- Samarbetssvårigheter – så tar du upp det med berörda parter
- Misskötsel, sen ankomst och bristande arbetsmoral – vad göra?
- Lönesamtal – så bemöter du orimliga krav
- Omplacering och avsked – verktygen som hjälper dig att agera korrekt inför det allra svåraste i chefsrollen
SÅ HÅLLER DU RESTEN AV PERSONALGRUPPEN INFORMERAD
- Vad angår vem? Så håller du övriga medarbetare lagom informerade
- Att vara rak och tydlig men samtidigt lyhörd
- Vikten av att ge utrymme till personalen och deras reaktioner i svåra situationer
- Att förhindra oro i gruppen och skapa trygghet när det blåser
KONFLIKTER PÅ ARBETSPLATSEN
- Oenighet och konflikt – lär dig att särskilja begreppen och ingrip vid rätt tillfälle
- Konsten att medla mellan två parter
- Mobbing på arbetsplatsen – så förhåller du dig/ingriper korrekt
- Slå ner på skvaller och ryktesspridning innan det är för sent
- Sätt ner foten – utan att trampa folk på tårna
Georg frick
Georg är specialist på praktisk arbetsrätt, arbetsgivarkonsult och författare med examen från Lunds Universitet. Georg har lång erfarenhet som förhandlare, rådgivare och arbetsgivarkonsult. Georg driver två företag; Frick HRconsulting AB och Frick Publishing AB.
Georg är kursledare under dag 1.
MALIN ANDER
Malin är legitimerad psykolog, doktor i medicinsk vetenskap och organisationskonsult. I sitt arbete hjälper hon individer, arbetsgrupper och ledare att utvecklas och nå sina mål på effektiva och hållbara sätt utifrån ett beteendepsykologiskt perspektiv.
Malin är kursledare under dag 2 i Stockholm.
EMELIE ALLANSSON
Emelie är legitimerad psykolog och organisationskonsult. I sin vardag hjälper hon medarbetare och ledare att utvecklas för att nå sina mål på ett effektivt sätt. Hon har mångårig erfarenhet av arbetsgruppsutveckling och har en stor passion för frågor som rör teamledarskap.
Emelie är kursledare under dag 2 i Göteborg och online.
”Jag var på en av era kurser för några år sedan när Georg Frick hade en halvdag och jag var väldigt glad när jag såg att han var med även här. han är väldigt, väldigt duktig och rak och tydlig.”
Som VD för en frisörkoncern med fem salonger och 35 anställda är en stor del av Jenny Edvinssons arbetsuppgifter att hantera personalfrågor i olika former.
”kursen var Väldigt bra. Särskilt andra dagen, då satt man nästan och bubblade av skratt. Man fick upp så mycket igenkänning både på hur man själv, och andra agerar.”
Carita Moretto är klubbchef på Chalmers GK i Landvetter. Ett jobb med brett ansvar. Personalansvar kombineras med kontakt med medlemmar, inköp och mycket annat.
Behöver du boka hotell?
Använd våra rabattkoder!
Behöver du boende i samband med kursen så rekommenderar vi i första hand något av de hotell vi har rabattavtal med: ESS Group, Elite Hotels, Scandic Hotels eller Strawberry.
De erbjuder rabatt till dig som deltar på våra utbildningar.
- ESS Group ger dig 15 % rabatt på logibokning i samband med våra kurser. Ange bokningskoden KUNSKAP i fältet Corporate code för att få tillgång till avtalspris när du bokar via deras hemsida.
- Elite Hotels ger dig 15 % rabatt på bästa dagspris om du via telefon eller deras hemsida uppger företagskoden 20494015.
- Scandic Hotels ger dig 12 % på sina dagspriser. Uppge koden D000038639 när du bokar via deras hemsida, telefon eller mejl.
- Ligula Hospitality Group ger dig 12 % på alla hotell. Du bokar enkelt på deras hemsida med bokningskoden BIZ24.
- Strawberry ger dig 10 % på sina dagspriser. Klicka på följande länk för att ta del av rabatten: boka online eller uppge koden 60582415 när du bokar via telefon 0771-666 700 eller mejl till booking@strawberry.se.
I andra hand föreslår vi att du kikar på trivago.se, booking.com eller hotels.com. De är samlingssidor där du kan söka dig fram till hotell som ligger nära våra kurslokaler. Tveka inte att höra av dig till oss om du önskar tips på närliggande hotell.
Välkommen att anmäla dig och dina kollegor till utbildningen
Hålltider båda dagarna
08:30 | Registrering, kaffe/te smörgås |
09:00 | Kursen startar |
10.20 | Kaffe/te |
12:00 | Lunch |
14.20 | Eftermiddagsfika |
16:00 | Avslutning |
KONTAKTA GÄRNA MIG OM DU HAR FRÅGOR!
Kicki Mutic
Kundserviceansvarig
kicki.mutic@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 50