Vad är värdet på en utbildning?
”En cyniker vet priset på allt, men inte värdet på något”, sa Oscar Wilde.
Ett citat som får mig att fundera på våra utbildningar, och vad de är värda.
Priset vet vi. Det är typ 10 990 + moms.
Men värdet är ju något annat. Det är vad vi får ut av utbildningen, och vilken nytta det ger i förlängningen.
Lär vi oss saker som får oss att undvika en kostsam arbetsrättsprocess? Kan vi få vårt team att samarbeta bättre?
Sparar vi timmar varje vecka på att arbeta på ett nytt sätt i Excel?
Ger vi patienter och besökare ett bättre bemötande?
Hur mycket är detta värt?
Att gå utbildning handlar om att lära, inspireras och sedan göra något annorlunda efteråt.
För att hjälpa till med det har vi tagit fram en lathund som ska göra detta lättare för dig.
Det är ett enkelt schema du fyller i efter kursen.
Så här ser det ut, och det följer med i dokumentationen på våra utbildningar.
Så att det blir enklare för dig att få ut ett värde som vida överstiger priset.
Så tycker deltagarna när det gått en tid
Och när vi ändå är inne på temat vad deltagarna gör med kunskapen efter utbildningen så kan jag ju nämna att vi har undersökt det. Fast inte bara direkt efter utbildningen, utan även efter 6-12 månader.
Vi var lite oroliga för att våra (sjukt) höga betyg skulle vara ett resultat av den där euforin du känner när du precis har gått en utbildning och är superinspirerad.
Men vet du vad? Det verkar som att kunskapen och inspirationen sitter kvar.
De som har svarat har gett utbildningen ett lika högt betyg som direkt efter att de gick den. Och man blir ju varm i hjärtat av att läsa sådana här utlåtanden:
Alla på kontoret (vi var åtta stycken som gick kursen) har bl.a. börjat jobba aktivt med Microsoft To Do, och vi har haft två interna uppföljningar efter kursen för att peppa och tipsa varandra.
Deltagare på Bli Superstrukturerad
Jag gick på en kurs om fördjupning om GDPR och vi har ”säkrat” och ändrat vårt företags rutiner utifrån de riktlinjer GDPR kräver.
Deltagare på Dataskyddsombudet
Jag använder den mycket i mitt arbete genom att jag blivit bättre på att lyssna men också på att säga till på ett bra sätt (att inte låta anklagande), jag tänker flera gånger om dagen på olika fraser som föreläsarna framförde och som hjälper mig i mitt dagliga liv.
Deltagare på Konsten att hantera besvärliga personer