Agnes om kursen Psykisk ohälsa bland medarbetare
– Det här är en utbildning som många chefer och HR borde ha i grunden, säger psykologen och kursledaren Agnes Mellstrand om utbildningen Psykisk ohälsa bland medarbetare.
Tvådagarskursen bygger på Agnes bok på samma tema och riktar sig till chefer, ledare och HR. Målet är att deltagarna ska hantera och bemöta medarbetare som mår dåligt.
– Vi börjar med att reda ut begreppen. ”psykisk ohälsa” är ett paraplybegrepp. Det kan handla om allt från naturliga reaktioner på stress till mer allvarliga diagnoser som depression eller ångestsjukdomar, säger Agnes.
Det handlar alltså inte om att man ska kunna ställa diagnoser, utan om att förstå funktion och konsekvens. Hur påverkas människan, och vad innebär det på jobbet?
– Det är först när det påverkar funktionen över tid, som vi börjar prata om psykisk sjukdom. Om du till exempel slutar göra vissa arbetsuppgifter på grund av ångest då börjar det bli ett problem på riktigt.
”Det är inte farligt att fråga hur någon mår”
På kursen får deltagarna konkreta verktyg och modeller för att kunna agera klokt. Det börjar ofta med något så enkelt som att våga ställa frågor.
– Vi fastnar ofta i undvikande. Det är vanligt att tänka att psykisk ohälsa är för känsligt att prata om, men det är faktiskt inte farligt att fråga hur någon mår. Tvärtom. Den typen av vardaglig omtanke kan göra stor skillnad.
För den som är chef handlar det om mer än empati, det handlar också om ansvar. Agnes går igenom de tre frågor alla chefer bör ställa om de misstänker att en medarbetare mår dåligt:
– Hur ser kraven på dig ut? Hur ser din upplevelse av kontroll ut? Och hur ser stödet runt dig ut? Det är ofta obalans i just de tre områdena som leder till psykisk ohälsa och också till de tre vanligaste orsakerna till sjukskrivning: ångest, depression och utmattningssyndrom.
– Det borde vara grundkunskap för alla som leder människor. Det här är tillstånd vi möter ofta, och som man behöver förstå för att kunna bemöta på ett klokt sätt, säger Agnes.
Om att bygga psykologisk trygghet
En del av kursen handlar om hur man bygger ett klimat där det är okej att inte alltid vara på topp. Det handlar om psykologisk trygghet är centralt i ett hållbart ledarskap.
– Ett konkret exempel är att checka in hur folk faktiskt mår i början av veckan. Det kan räcka att veta att Monica går igenom en separation. Då tar vi hänsyn till det, utan att förminska eller göra något stort av det. Vi bara vet och bryr oss.
Förutom grunderna i psykisk ohälsa får deltagarna också lära sig mer om neuropsykiatriska diagnoser som ADHD och autism – och hur man skapar fungerande arbetssituationer för personer med NPF.
– Det handlar inte om att sänka kraven, utan om att skapa förutsättningar. När vi trivs presterar vi bättre , det är ganska enkelt.
Det är inte bara deltagarnas professionella kompetens som växer, säger Agnes. Kursen väcker ofta självinsikter.
– Många säger efteråt att de blivit tryggare i sin roll, men också att de fått med sig något personligt. Det är en fin kombination, avslutar Agnes.
Agnes Mellstrand är legitimerad psykolog med KBT-inriktning, handledare och föreläsare med omfattande erfarenhet. Dessutom delar hon sin kunskap som handledare för personal och chefer. Agnes är en mycket uppskattad föreläsare som verkligen engagerar deltagarna och gör att utbildningen blir mycket mer än bara kunskapsöverföring.
Helt fantastisk kursledare! Agnes fångade mitt intresse i precis allt hon sa, och jag fick lära mig otroligt mycket på dessa dagar! Agnes är ett proffs på att lära ut, och hennes brinnande engagemang gör att deltagarna verkligen blir intresserade av vad hon säger. Hon är dessutom supertrevlig och är intresserad av sina deltagare. Hon är utan konkurrens den bästa kursledaren jag har haft!

Fredrik bankler
Utbildningsansvarig
fredrik.bankler@kunskapsgruppen.se
031 – 22 24 55 / 0765-424 396
